روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

من آرزویی ندارم، من از چیزی نمی‌ترسم، من آزادم...

«کازانتزاکیس»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

آشنایی من با لینوکس (یا اگه دقیقتر بگم گنو/لینوکس) با Ubuntu و اگر اشتباه نکنم نسخه ی 8.04 بود.

 

این اواخر (یعنی یک سال گذشته) خیلی بیشتر از اوبونتو استفاده می کنم به نحوی که شاید هفته ای فقط چند ساعت با ویندوز کار کنم.

البته این به این معنی نیست که ویندوز بد هست، فقط احساس راحتی بیشتری میکنم، بخصوص در مورد نرم افزار ها که همه رایگان (و بیشترشون آزاد) هستن.

 

به هرحال، می خوام چند تا از برنامه ها و شخصی سازی هایی که مورد علاقه م هست رو اینجا مطرح کنم، شاید برای شما هم مفید باشه.

 

Synapse

 

Synapse یکی از نرم افزارهای موردعلاقه ی منه، هدف این برنامه دسترسی سریعتر به چیزی که نیاز دارید هست.

این برنامه با یک کلید ترکیبی (Hotkey) اجرا میشه (بطور پیشفرض Control+Space هست که من به Control+Tab تغییرش دادم)، پنجره ی برنامه که ظاهر شد، چیزی که نیاز دارید رو می نویسید، مثلاً نام یک برنامه، در این تصویر من می خواستم برنامه ی CompizConfig Settings Manager رو اجرا کنم که خلاصه ش CCSM هست، می بینید که برنامه رو برام پیدا کرده.

درواقع این برنامه خیلی سریعتر از نمونه های مشابه ش هست و بعضی چیزها رو هم به خاطر میسپره، یعنی برنامه هایی که بیشتر اجرا می کنم رو زودتر بهم نشون میده.

 

البته این برنامه امکانات خیلی بیشتری داره که وقتی باهاش کار کنید متوجه خواهید شد (مثلاً انتشار متن انتخاب شده در paste.ubuntu.com که محلی برای انتشار راحت کدها هست)

 

Ubuntu Tweak

 

شاید این برنامه یکی از برنامه های اساسی ئی باشه که بعد از راه اندازی Ubuntu باید نصب بشه.

همونطور که از اسمش مشخص هست این برنامه هم مثل برنامه های مشابه (Unsettings, MyUnity, gnome-tweak-tool) به شما امکان ایجاد تغییرات و شخصی سازی Ubuntu و Unity رو میده، اما با قابلیت های بیشتر

یکی از بهترین قابلیت هاش، کامپوننت Janitor هست. با این ابزار می تونید فایل های و پکیج های اضافی رو پاک کنید.

همچنین این برنامه Application هایی رو بهتون معرفی می کنه که می تونید نصبش کنید و همچنین چندین Repository که میشه لیست Repository ها اضافه ش کرد تا آخرین آپدیت های مربوط به اون بسته رو همیشه در اختیار داشت.

 

Classic Menu Indicator

 

در نسخه های جدید Ubuntu که از محیط Unity استفاده می کنه، خبری از لیست برنامه ها در پنل بالایی نیست و شاید خیلی ها مثل من دوست داشته باشن لبست برنامه ها رو مثل قبل در یک منو؛ مرتب شده، داشته باشن

کار این برنامه یا در واقع Indicator همین هست.

 

StarCalendar

 

نیازی به نوضیح نیست، یک تقویم با امکانات کامل، همراه با آیکنی که در پنل تاریخ رو نشون میده‌ (در تصویر مربوط به ClassicMenu Indicator مشخص هست)

 

Zekr

 

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که برای تحقیق یا به هردلیلی نیاز به مراجعه به قرآن داشته باشید.

Zekr پروژه ای هست که قرآن رو بهمراه ترجمه های متفاوت و با قراعت های متنوع (آفلاین و آنلاین) برای پلتفرم های مختلف (ویندوز - لینوکس و مک) ارائه می کنه.

امکانات خیلی خوبی داره، البته برای اجرا نیاز به Java Runtime Environment داره (یا Oracle JRE و یا OpenJDK)

 

ساغر

 

اگر علاقه مند به ادبیات و شعر هستید، ساغر برای شماست.

ساغر از دیتابیس تهیه شده توسط پروژه ی گنجور استفاده می کنه که حاوی مجموعه ی بسیار کاملی از شعرا و آثارشون هست.

 

ساغر امکان آپدیت کردن مجموعه ها و شخصی سازی محیطش رو داره.

 

نظرات (۱)

من نزدیک به ۷۰ نرم‌افزار در لینوکس رو خوب یافتم و هر اوبونتویی رو کارمیذارم ازشون بهره می‌برم:
adaucious/vlc/axel/gimp/kolourpaint/openshot/abiword/gnumeric/krename
wine/shutter/pdf-shuffler/komodo/xpad/compiz/screenlets/avant/unetbootin
ااینها شماری از نرم‌افزارها بودند که پشت سر هم یادم اومد.
پاسخ:
سلام

ممنون از نظرتون
خوشحال میشم در مورد بهترین برنامه هایی که استفاده می کنین توضیح کوتاهی بدین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی