روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

من آرزویی ندارم، من از چیزی نمی‌ترسم، من آزادم...

«کازانتزاکیس»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

Project Gutenberg، خاطرات و فراتر از آن !

جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۳۱ ب.ظ

دو روز پیش بود که برادرم اومد تو اتاقم، یه بسته تو دستش بود و گفت باز اوبونتو سفارش دادی !

خب قطعاً هیچ چیزی مربوط به اوبونتو نمی تونست باشه چون ارسال CDهای اوبونتو چند سالی هست متوقف شده و البته این واقعیت که من هیچ چیزی مرتبط با اوبونتو جایی سفارش ندادم هم بی تاثیر نبود !

 

خیلی کنجکاو شدم ببینم تو اون بسته چی هست، دلیل اینکه برادرم این حرف رو زده بود برمیگرده به چندین سال پیش که در طرحی که کنونیکال برای معرفی اوبونتو داشت، CD هایی رو به رایگان ارسال می کرد، و من هم که بسیار علاقه مند به تجربه های جدید بودم درخواست دادم برای دریافت CD (اون موقع دوران شیرین و تلخ Dial-Up بود و امکان دانلود iso ها وجود نداشت)[با توجه به بازه ۶ ماهه ی انتشار نسخه های جدید، این CDها زیاد به دستم می رسید]

بعد از اولین باری که بسته به دستم رسید و اوبونتو رو امتحان کردم شیفته ش شدم، اما تبدیل نشده بود به سیستم عامل اصلی من.

خیلی از CDهایی که به دستم می رسید رو به دوستانم می دادم تا تست (و شاید استفاده) کنند، اما سعی کردم از هر CD یه نسخه برای خودم نگه دارم، اونایی مونده برام رو می تونید ببینید:

 

CDهای ارسالی توسط Canonical

 

 

اولین نسخه ای که به دستم رسید 7.10 بود، اما اولین نسخه ای که بعنوان سیستم عامل اصلیم اسفاده کردم 11.04 بود، که البته به دلیل مشکلاتی که باهاش داشتم پاکش کردم

یکسال بعدش نسخه ی 12.04 رو نصب کردم و از اون روز بعنوان سیستم عامل اصلیم ازش استفاده  می کنم

البته چون همه ی تجربیات یادگیری و کنجکاویم رو این نسخه بوده، الان به شدت کند شده و تصمیم دارم 13.04 رو نصب کنم

دلیلی که تا الان 13.04 رو نصب نکردم اینه که اینبار میخوام کل دیسک سخت رو فرمت کنم و همه رو یکجا اختصاص بدم به اوبونتو 13.04 (منطقی که بهش فکر می کنم الان چند ماهه حتی به ویندوز لاگین نکردم، درایو بک آپ ویندوز 7ی که رو لپ تاپ بود هم دیگه بهش نیازی ندارم چون لایسنس ویندوز ۸ رو دارم)

اینبار میخوام لیست همه ی برنامه هایی که نیاز دارم رو از ابتدا آماده کنم تا خیلی زود آماده ی استفاده باشه و البته سیستمی تمیز باشه که آزمون خطا ها رو روش انجام ندم

قصد دارم مطلبی از روند نصب اوبونتو 13.04 بنویسم که میتونه مطلب مفیدی باشه، چون هم میشه مطلبی بشه در مورد "کارهایی که باید بعد از نصب 13.04 انجام داد" و همچنین معرفی تعدادی از برنامه های محبوب من.

 

داشت یادم میرفت، کنجکاو بودم که ببینم تو بسته چی هست، رو پاکتش هیچ اثری نبود که بشه محتوای بسته رو معرفی کنه

بسته رو باز کردم

یه لبخند گنده نشست رو لبام

این بود:

DVD های ارسالی از Project Gutenberg

 

DVDهای ارسالی توسط Project Gutenberg.

Project Gutenberg پروژه ای هست که بسیاری از کتاب ها رو دیجیتالی کرده و اونها رو به رایگان منتشر کرده، که البته همه ی این کتاب ها، کتاب هایی بودن که تاریخ کپی رایتشون در امریکا تموم شده بوده و انتشار دیجیتالیشون مانعی نداشته و یا ناشر اجازه ی انتشار دیجیتالی رو فراهم کرده.

البته فرمت این کتاب ها، PDF یا سایر فرمت های بسته نیست، بلکه بیشترشون (شایدم همشون) علاوه بر سایر فرمت هایی که برای دستگاه های کتاب خوان مورد استفاده قرار میگیرن، در قالب فایل ساده ی متنی هم موجود هستن تا بشه براحتی متن رو استفاده کرد.

 

دلیل این لبخند بزرگ کاملاً بخاطر خوشحالی من از دریافت این DVDها نبود (برخلاف اوبونتو که خود CDها خیلی برام مهم بودن)[گرچه این DVDها هم منبع مهم و ارزشمندی هستن]

خوشحالی من بیشتر بخاطر این بود که با دیدن این DVD ها به چند سال پیش سفر کردم، خیلی از خاطراتم زنده شد

حتی دقیقاً خاطرم نیست چند سال پیش برای دریافت این DVDها ثبت نام کردم (قطعاً بیشتر از دوسال هست)

با دیدن این DVDها رفتم به دوران دانشجوییم. به دورانی که کنجکاویم حد و مرزی نداشت.

به دوران تجربه های جدید. به دوران عاشقی. به دوران شور و هیجان. به دورانی که همه ی دوستان کنار هم بودیم

 

حس خیلی لذت بخشی هست لبخندی اینچنینی...

 

پی نوشت: همه ی کتاب ها از وبسایت پروژه ی گوتنبرگ قابل دانلود هستن، اما اگر به هردلیلی امکان دانلود کتاب های موردنیازتون براتون فراهم نبود و یا به حجم زیادی از منابع انگلیسی (برای کارهای تحقیقاتی یا پردازشی) نیاز داشتید، آدرستون رو بفرستید تا براتون پست کنم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی