روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

من آرزویی ندارم، من از چیزی نمی‌ترسم، من آزادم...

«کازانتزاکیس»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

برنامه نویسی Cross-Platform با Xojo Studio

پنجشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۵۲ ب.ظ

Xojo Studio محیط توسعه ای هست که این امکان رو به شما میده با سینتکسی شبیه BASIC برنامه نویسی کنید و برنامه های خودتون رو برای پلتفرم های Windows, Mac, Linux و Web کامپایل کنید.

در بیشتر مواقع نیازی به تغییر کدها نیست و برنامه های کامپایل شده روی هرسه پلتفرم بدرستی اجرا میشن مگر اینکه نیاز به قابلیت هایی مختص به یک پلتفرم (Platform-Specific Features) داشته باشید.

برای محیط وب هم چون نیاز هست رابط کاربری برای محیط وب طراحی بشه باید یک پروژه ی جدید ایجاد کنید، اما از بیشتر کدها بدون تغییر میتونید استفاده کنید.

این نرم افزار ابتدا با نام CrossBasic منتشر شد. در سال 1997 شرکت FYI Software نرم افزار CrossBasic رو خریداری کرد و نام محصول رو به RealBasic و نام شرکت رو به Real Software تغییر داد.

IDE در ابتدا تنها برای Mac موجود بود اما قابلیت کامپایل برای ویندوز هم وجود داشت. به تدریج قابلیت کامپایل Linux هم اضافه شد و IDE هم برای هر سه پلتفرم ایجاد شد. جالب این هست که IDE هم با خود RealBasic نوشته شده که شاید یکی از بهترین نمونه برنامه های ساخته شده با این محصول باشه.

در سال 2010 شرکت نام نرم افزار رو به Real Studio تغییر داد، اما نام زبان همچنان RealBasic هست.

روند انتشار نسخه های جدید هم هر 90 روز بوده.

مدتها پیش شرکت اعلام کرد که نیاز هست بار دیگه در IDE تغییراتی داده بشه، اما این تغییرات اونقدر بنیادی هست که IDE باید از نو نوشته بشه

بالاخره در تاریخ June 4 نسخه ی جدید این برنامه با IDEی کاملاً جدید منتشر شد.

اما علاوه بر تغییر IDE تغییرات عمده ی دیگه ای هم صورت گرفته، نام برنامه به Xojo Studio و نام شرکت به Xojo تغییر پیدا کرده.


Real Studio 2012 r2.1 IDE

تصویری از محیط Real Studio 2012r2.1 (در Ubuntu 12.04)

XOJO Studio 2013 r1

تصویری از XOJO Studio 2013r1 (در Ubuntu 12.04)


در نسخه ی جدید سیستم لایسنس برنامه هم تغییراتی داشته، از این به بعد استفاده از IDE روی هر سه پلتفرم نیاز به لایسنس نداره اما برای کامپایل برنامه ها نیاز به لایسنس خواهید داشت.

البته در تستی که من انجام دادم، والبته دیگران هم این مشکل رو داشتن، IDE جدید در لینوکس خیلی کند هست. امیدوارم این مشکل به زودی حل بشه.

برنامه ی نوشته شده با XOJO Studio روی هر پلتفرم ظاهری کاملاً Native دارن، درست برخلاف برنامه های نوشته شده با جاوا.

خروجی WEB Edition هم یک فایل باینری هست. این یعنی برای اجرای این برنامه نیاز دارید که سروری داشته باشید که اجرازه ی اجرای فایل های باینری شخصی رو بهتون بده.

و البته بخاطر اینکه فایل ها کامپایل شده هستن، از لحاظ امنیت وضعیت بهتری دارن و بصورت بالقوه باید سریعتر هم باشن.

همه ی اینها با تست و بررسی مشخص خواهد شد.

نمونه برنامه ی Webی که با Xojo Studio نوشته شده رو میتونید در این لینک تست کنید.

ضمن اینکه شرکت برنامه هایی داره تا به مجموعه ی پلتفرم هاش، iOS رو هم اضافه کنه.

زبان مورداستفاده یعنی RealBasic یک زبان مدرن بر پایه ی سینتکس BASIC هست. این یعنی زبانی کاملاً شئ گرا هست که مثل Java از ارث بری یگانه (Single Inheritance) پشتیبانی می کنه.

با مراجعه به سایت اصلی نرم افزار www.xojo.com میتونید اطلاعات بیشتری از این نرم افزار بدست بیارید.

به هرعنوان اگر با زبان بیسیک آشنایی دارید و نیاز دارید که برای پلتفرم های مختلف (به سادگی) برنامه نویسی کنید و البته چند صد دلار پول برای لایسنس کنار گذاشتید، این برنامه خیلی میتونه کمکتون کنه. (البته در لینوکس بهترین گزینه نیست)

نظرات (۳)

یعنی باید قید جاوا رو بزنیم :(‌؟
البته اگه ارزشش رو داشته باشه که اشکالی نداره میزنیم \:D/
پاسخ:
راستش من برنامه نویسی دسکتاپ یا بهتره بگم GUI با جاوا نکردم، اما ظاهراً دردسرش بیشتر هست که بشه روی همه ی پلتفرم ها ظاهری Native داشت
ضمن اینکه برنامه های جاوا از منابع زیاد استفاده می کنن، که احتمالاً بخاطر Garbage Collectorش هست، شاید باید در جاوا خیلی ملط تر بود تا این مشکل بوجود نیاد.

بهرحال من این برنامه رو خیلی خوب دیدم، البته این برنامه آزاد نیست و لایسنسش هم کمی گرون هست، که البته نسبت به استفاده ای که داره مبلغ ناچیزی هست.
البته IDE نسخه ی جدید (Xojo Studio) تو تست من و گزارش سایرین تو لینوکس مشکل داره و کند هست، تو لینوکس بهتره از نسخه ی قبلی (Real Studio 2012.R2.1) استفاده بشه.
  • میلاد کانتوری
  • برنامه ای جالبی میاد
    البته چک نکردم
    ولی اگه امکان برنامه نویسی برای اندروید هم داشت خیلی بهتر میشد
  • آموزش برنامه نویسی
  • من رشتم کامپوتر نیست از
    کجا شروع کنم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی