روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

می نویسم؛ تا به یاد آورم روزی، بودم

روزنوشت

من آرزویی ندارم، من از چیزی نمی‌ترسم، من آزادم...

«کازانتزاکیس»

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

شاید براتون پیش اومده باشه که بعد از نصب سیستم عامل جدید، مثلاً ویندوز ۸ در کنار اوبونتو، بوت لودر GRUB پاک شده و شما به سیستم عامل اوبونتو دسترسی نداشته باشید.

یا مثلاً اگر تغییراتی در فایل سیستم ایجاد کرده باشید، بعنوان مثال اندازه ی پارتیشن root رو تغییر داده باشید و با ایجاد تغییرات در جدول پارتیشن ها، امکان بوت کردن اوبونتو وجود نداره.

 

خب این مشکل رو میشه با استفاده از یک دیسک زنده و تعدادی فرمان در ترمینال برطرف کرد، اما راه حل ساده تری هم وجود داره، Boot Repair

 

 

با استفاده از این برنامه تنها کاری که (در اکثر مواقع) نیاز هست انجام بدید، کلیک روی دکمه ی Recommended repair هست.

 

من نیاز داشتم که پارتیشن ریشه رو افزایش حجم بدم و از پارتیشن قبلی که NTFS بود، به اون اضافه کنم، که یعنی باید سکتور ابتدایی پارتیشن جابجا میشد که این باعث میشه بوت لودر دچار مشکل بشه و نتونید سیستم عامل رو بوت کنید، علاوه بر اون (چون از این وضعیت اگاه بودم و نخواستم دوباره کاری بشه) بعد از ایجاد تغییرات در فایل سیستم لینوکس، ویندوز ۸ رو هم نصب کردم (که باید اعتراف کنم از این کار چندان راضی نیستم و چون لایسنسش رو از قبل خریداری کرده بودم هنوز ویندوز ۷ رو نصب نکردم).

مراحلی که باید برای تعمیر بوت لودر رو در این شرایط یا شرایط مشابه رو باید طی کنید رو توضیح میدم.

 

قبل از هرچیز باید یک دیسک زنده ی اوبونتو - یا توزیع های لینوکسی دیگه - در اختیار داشته باشید تا بتونید تغییرات رو اعمال کنید.

سیستم رو با دیسک زنده بوت کنید، وقتی وارد محیط سیستم عامل شدید باید بسته ی مربوط به Boot Repair رو نصب کنید.

اینکار رو با اجرای فرمان های زیر در ترمینال انجام بدید:

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo sed 's/trusty/saucy/g' -i /etc/apt/sources.list.d/yannubuntu-boot-repair-trusty.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair && (boot-repair &)

 نصب و بعد اجرا میشه، حالا تنها کاری که باید انجام بدید کلیک روی اولین دکمه هست !

 

البته Boot Repair تنظیمات متنوعی داره که تنها در شرایطی اونها رو تغییر بدید که از کاراییشون اطلاع داشته باشید

 

Boot Repair در توزیع Ubuntu-Secure-Remix بصورت پیشفرض موجود هست که میتونید این توزیع رو دانلود کنید و آماده داشته باشید تا نیاز به دانلود نداشته باشید (در شرایطی که اینترنت در دسترس نیست)

همچنین می تونید از دیسک زنده ی Boot Repair که حدود 360 مگابایت حجمش هست هم استفاده کنید.

در پست شخصی سازی Ubuntu و تبدیل اون به دیسک زنده ی قابل نصب مستقل توضیحاتی برای شخصی سازی اوبونتو و ایجاد یک توزیع (عبارت بهترش ریمیکس یا ریمستر هست) قابل نصب و زنده بر اساس اون ارائه شد، میتونید با استفاده از اون Boot Repair رو در توزیع شخصیتون قرار بدید.

 

منبع:

  • https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

نظرات (۲)

ممنون از عارف عزیز که به اشتباهی در دستور دوم اشاره کردن، دستور درست رو جایگزین کردم (از اینجا)
boot reapar تنظیمات متفاوتی داره درست ولی همین مشکل چطور با boot reaparحل میشه؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی